Forestil dig dette: inden for 1-2 år vil kunstig intelligens blive vævet ind i næsten alle aspekter af hjemmesideudvikling. Og vi taler ikke kun om små ændringer; vi forudsiger hjemmesider, der kan forudse brugernes behov, før de overhovedet ved, hvad de vil have. Så med den udvikling, vil hjemmesider i højere grad handle om at forudse brugerens adfærd og ikke blot reagere på input. AI har allerede rusket op i design- og opbygningen, men fremtiden for hjemmesider er fuld af langt større muligheder.
Kunstig intelligens betydning for kvaliteten og måden der arbejdes på
Webdesign har allerede oplevet en revolution med fremkomsten af kunstig intelligens. Med de fremskridt der foregår indenfor AI, er der allerede sket et skifte i, hvordan mange udviklere griber opgaven an. Og ser vi bare 12 måneder frem, så vil måden der arbejdes på, når der laves hjemmesider se anderledes ud.
“Konkret betyder det, at man enten vil kunne få samme kvalitet, som man tidligere har fået, men til en brøkdel af prisen.”
Allerede nu kan mange kodningsopgaver, som går igen automatiseres, hvilket giver mulighed for, at der kan fokuseres på de mere komplekse aspekter af design og udviklingen, hvor AI måske stadig ikke fungerer 100%. Konkret betyder det, at man enten vil kunne få samme kvalitet, som man tidligere har fået, men til en brøkdel af prisen. Eller man vil kunne få et endnu flottere og funktionelt design for samme pris, da der er mere tid til rådighed for de samme penge.
Personaliseret indhold og brugeroplevelse
For nogle af udbyderne af AI genererede hjemmeside, spiller personalisering og anbefalingssystemer allerede en rolle. Og data- og adfærdsanalyse giver helt nye muligheder efterhånden som de forskellige AI-løsninger bliver bedre og bedre.
Vi vil blive præsenteret for sider, som vi ikke umiddelbart troede appellerede til os, men på et dybere plan rammer os bedre.
Tiden med generisk design og ”alle får samme løsning” vil på et tidspunkt være helt forbi. AI giver helt nye muligheder når det gælder skræddersyet UX, der tilpasses hver enkelts præferencer og behov. Og vi vil før man skulle tro det, ende med tilpassede sider, som du vil interagere mere med, end du kunne forestillet dig. Vi vil blive præsenteret for sider, som vi ikke umiddelbart troede appellerede til os, men på et dybere plan rammer os bedre.
Dette skyldes AI’s evne til at forstå vores præferencer, vaner og adfærd på et niveau, så ”AI’en” ofte kender os bedre, end vi selv gør. Og dermed vil vi blive præsenteret for indhold, der taler til os på et niveau, vi ikke engang er bevidst om. Som når Metas algoritme præsenterer os for annoncer vi ikke tænker interesserer os, men vi ender med at reagere på.
Forbedret brugeroplevelse – på bekostning af?
Denne personalisering forbedrer ikke kun brugertilfredsheden, men hjælper også virksomheder med at øge engagement og loyalitet. AI gør vi kan skabe mere personlige kontakter med vores brugere, men for hvilken prisen?
For mens AI’s evne til at skræddersy brugeroplevelser og forudse vores behov er imponerende, er der også nogle potentielle ulemper og bekymringer at tage hensyn til. En af de mest åbenlyse udfordringer er privatlivets fred. Med mængden af dataindsamling og analyser der finder sted, er det værd at stille spørgsmålet: ”Hvor mange af vores personlige informationer bliver delt, lagret og dermed potentielt misbrugt?”
Potentielle udfordringer med AI i webdesign
Mens de personaliserede brugerflader kan være givende, kan de også skabe en “filterboble”, hvor brugere kun præsenteres for indhold, der bekræfter deres eksisterende overbevisninger og interesser. Hvilket der har været oppe at vende, når det gælder socialemedier både angående valgkampe og Covid.
Denne diskussion vil også komme til hjemmesider, der bliver tilpasset den enkelte. For i sidste ende vil det begrænse hvilke eksponeringer og synspunkter, man bliver fremstillet for og dermed forhindre personlig udvikling, eller risikere decideret manipulation.
En anden bekymring er afhængigheden. Hvis AI konstant præsenterer os for, hvad den tror, vi vil se eller gøre, kan det begrænse vores evne til at træffe uafhængige beslutninger og tænke kritisk. Ligesom vi vil risikere at skærmtiden stiger yderligere, hvilket kan koste sociale relationer, og påvirke ens psykiske velbefindende.
Endelig er der hele debatten om datasikkerhed. Med så mange oplysninger, der opsamles og analyseres og flyder rundt på servere i hele verden. Hvordan sikrer vi os så, at data ikke falder i de forkerte hænder eller bruges på måder, der går mod vores reelle interesser?
Mens AI utvivlsomt bringer mange fordele, indenfor webdesign og selve brugeroplevelsen, er det vigtigt hele tiden at diskutere og fokusere på udfordringerne.
Konklusion
Spørgsmålet er ikke, om AI vil blive standard indenfor webdesign, for det vil det. Men i stedet acceptere, at det vil komme, og at det vil gå stærkt. Og i stedet rette sit fokus imod, at man selv vil være i stand til at udnytte de muligheder der ligger.
Vi skal dog ikke glemme at udfordre de problemstillinger, som tidligere beskrevet. Ellers risikerer vi bare at køre blindt ud af et farligt spor. Men holder vi øjnene på sporet, og løbende sikrer lovgivning mv. er på plads. Så vil vi kunne opleve fantastiske fremskridt inden for webdesign, hjemmesider og brugeroplevelser, som vi kun kunne drømme om for få år siden.